כיתוב על מצבות

כיתוב עופרת בולטת על מצבה בעיצוב אישי
כיתוב אותיות פליז סלע בזלת
כיתוב עופרת בולטת בסלע טבעי ‏‏כיתוב עופרת בולטת על סלע טבעי

כיתוב מצבה מהווה חלק חשוב בהנצחת יקירכם, עוד בטרם נחליט מה נרצה לכתוב על מצבת יקירנו כדאי לנו להכיר את צורות הנוסח השונות ואת אפשרויות סוגי עיבוד האותיות.
נוסח כיתוב המצבה צריך לכלול מספר שיקולים ושאלות שעליכם להפנות לעצמכם:
ראשית האם מדובר בכיתוב על מצבת גברים או מצבת נשים?
האם תרצו להוסיף ציטוט של פסוק מן הכתובים ? האם תרצו להוסיף משפט המתאר את הנפטר?
האם תרצו להוסיף משפט המתאר את רגשותיכם? ועוד ועוד שאלות מכוונות שיובילו אל הנוסח הנכון לכם.
כיתוב על מצבה היא עבודת חריטה על אבן, חריטה אומנותית מדויקת ומיומנת.

ישנם מספר סוגי עיבודים נפוצים
חרוט צבוע – האותיות נחרטות ונצבעות (ניתן לבחור בכל גוון צבע)
אבן מובלטת – האותיות מסותתות מעל פני שטח האבן
עופרת חלקה – האותיות יצוקות עופרת ומוחלקות לגובהה פני האבן (צבע שחור בלבד)
עופרת בולטת – האותיות יצוקות ומובלטות מגובהה פני האבן ע”י עיבוד פני השטח (צבע שחור בלבד)
ואף ניתן להוסיף איורים ועיטורים שמתארים את הנפטר כגון סמל יחידה צה”לית , מגן דוד ואף איור שהנפטר צייר או כל איור אחר.

 

מה כותבים על מצבות

כתיבה על מצבה היא אחד התחומים המרכזיים במחלקת בניית מצבות.
ניתן לכתוב בכל שפה ובכל פונט (גופן) על פי רצון המשפחה.
מלאכת חריטת הכיתוב על המצבה ברובו או עיקרו ייחרט על אבן ראש המצבה, הכתיבה המקובלת הרווחת: (אך לא חובה)
ראשי תיבות פ”נ – פה נקבר/ פה נטמן ייחוס קרבת המשפחה: אבינו, אימנו, אחינו, אחותנו, סבנו סבתנו וכד’..
שם הנפטר/ת, שם אמצעי/נוסף, שם כינוי/חיבה במידה ויש ותרצו להנציח.
שמות הורי הנפטר: בן ל… בת ל… על פי ההלכה אם אחד משמות ההורים לא ידוע ניתן לרשום את שם המשפחה, או את שם ההורה אותו יודעים.
תאריך פטירה: עברי ולועזי או רק עברי, או רק לועזי

סמל: לנשים חורטים בראש המצבה סמל המנורה, לגברים חורטים מגן דויד ולכהן חורטים ידיים

למרגלות אבן הראש או אבן המרגלות ירשמו (עפ”ר) האותיות תנצב”ה– פירושו “תהא נשמתו/ה צרורה בצרור החיים”
פסוק למצבה נכון לו שייבחר בקפידה ובהקשר ראוי לאופי ואישיות הנפטר או הנפטרת.

 

משפטים על מצבות יהיו בד”כ פסוקים אשר נלקחו ממקורות בתנ”ך.

דוגמאות לפסוקים למצבת נפטר – גבר דוגמאות לפסוקים למצבת נפטרת – אשה
נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד, נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי (שמואל ב’, א’ כ”ו)|
נֵר ה’ נִשְׁמַת אָדָם (משלי כ’ כ”ז)
עֵת לָלֶדֶת וְעֵת לָמוּת (קהלת ג’ ב’)
בְּדֶרֶךְ חָכְמָה הוֹרֵיתִיךָ הִדְרַכְתִּיךָ בְּמַעְגְּלֵי יֹשֶׁר (משלי ד’ י”א)
אִישׁ חַיִל רַב פְּעָלִים (דברי הימים א’, י”א כ”ב)
לַכֹּל זְמַן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמַיִם (קהלת ג’ א’)
הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ לֵב חָכָם וְנָבוֹן (מלכים א’, ג’ י”ב)
אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה וְאָדָם יָפִיק תְּבוּנָה (משלי ג’ י”ג)
אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ (במדבר כ”ז י”ח)
אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים בּוֹ (בראשית מ”א ל”ח)
סוּר מֵרַע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ (תהלים ל”ד ט”ו)
אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה (אבות א’ י”ב)
וּמְצָא חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם (משלי ג’ ד’)
בְּכֹל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא (במדבר י”ב ז’)
וּבָנִיתִי לְךָ בַיִת נֶאֱמָן (מלכים א’, י”א ל”ח)
וְזִכְרָם לֹא יָסּוּף מִזַּרְעָם (אסתר ט’ כ”ח)
לנשים ניתן להוסיף את סמל המנורה בין האותיות פ”נ (פה נטמנה) בראש הנוסח

יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים וְכָל חֲפָצֶיךָ לֹא יִשְׁווּ בָהּ (משלי ג’ ט”ו)
וּמְצָא חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם (משלי ג’ ד’)
כִּי אֶל – אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין. עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי (רות א’ ט”ז)
וְכָל אִשָּׁה חַכְמַת לֵב (שמות ל”ה כ”ה)
אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה וְאָדָם יפִיק תְּבוּנָה (משלי ג’ י”ג)
עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ וַתִּשְׂחַק, לְיוֹם אַחֲרוֹן (משלי ל”א כ”ה)
מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ (שופטים ה’ כ”ד)
נֹשֵׂאת חֵן בְּעֵינֵי כָּל רֹאֶיהָ (אסתר ב’ ט”ו)
צוֹפִיָּה הֲלִיכוֹת בֵּיתָהּ (משלי ל”א כ”ז)
קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ בַּעְלָהּ וַיְהַלְלָהּ (משלי ל”א כ”ח)
רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה (משלי ל”א כ”ט)
פִּי הָפָּתְחָה בְחָכְמָה וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ (משלי ל”א כ”ו)
בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת (משלי כ”ד ג’)
חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ (משלי י”ד א’)
אֵשֶׁת-חַיִל מִי יִמְצָא (משלי ל”א י’)
דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם (משלי ג’ י”ז)
אֵשֶׁת חֵן תִּתְמֹךְ כָּבוֹד (משלי י”א ט”ז)
כִּי יוֹדֵעַ כָּל שַׁעַר עַמִּי כִּי אֵשֶׁת חַיִל אָתְּ (רות ג’ י”א)

 

 

התגובות סגורות